CD INFORMATION   CD REVIEW by SMP

Worms/Door of Steel
Stars
Dilapidated Beauty
Country Life
La Primavera
Good Thang

Tom Landa (origineel van Mexico), vocalist, gitarist en voornaamste componist van de Canadese band The Paperboys heeft een quote op zijn MySpace staan die mij zeer tot de verbeelding spreekt. "The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side. " Mijn eerste gevoel is daarbij schijnbaar terecht, want bij dit project “Live at Stockfish Studio” krijg ik vergelijkbare impulsen. Zeer gevarieerd werkstukje (Pure folk gemixt met Bluegrass, Keltisch, Mexicaans, Europese invloeden), waarbij ik expliciet wil benadrukken dat het allesbehalve een zweverige, incoherente plaat is, zonder koersverlies of richting. Normalerwijze ga ik muziek waarop de fluit gehanteerd wordt vakkundig uit de weg (noem het mijn Chris Hinze of Thijs van Leer syndroom), maar dat vooroordeel weet ik op deze plaat moeiteloos te overwinnen. Sterker nog het instrumentale nummer For Roberta behoort ondanks de aanwezigheid van dit specifieke instrument tot een van mijn persoonlijke favorieten. Schitterende plaat, waarbij de instrumentale bijdrage stuk voor stuk haarfijn worden uitgelijnd.

Stockfish’s naam staat synoniem voor kwalitatief hoogwaardig. Ook op deze schijf is daarbij gestreefd naar een absurde vorm van perfectie, zonder te vervallen tot overproductie. Deze plaat klinkt werkelijk fenomenaal, en ben bijzonder onder de indruk wat hier geluidstechnisch is neergezet. (Voor de duidelijkheid dit is 2-kanaals stereo hybride cd – ook als 180 gram vinyl LP leverbaar voor de echte audio-devoten!) Het hele SACD (Super Audio concept) lijkt jammerlijk genoeg buiten de klassieke muziek om voortijdig te zijn gestorven.

Leuke bijkomstigheid voor de gewone muziekliefhebbers is dat The Paperboys en producent Jurgen Pauler zich niet uitsluitend op geluidskwaliteit hebben gericht, want de inhoud is ook buitengewoon voortreffelijk te noemen. Hoeveel platen deze Canadese Paperboys gemaakt hebben is mij niet duidelijk, maar vast staat dat deze (opgenomen in de geluidskelders te Northeim) voortreffelijk is, en ik hem graag tot aanrader wil benoemen. De muziek valt ongetwijfeld bij veel popcritici in de categorie conservatief, maar dat zal mij eerlijk gezegd een worst zijn. Deze plaat is eenvoudig wonderschoon en uiterst boeiend. Authentiek, doorspekt met puntgaaf en avontuurlijk snaarwerk. Liefhebbers herkennen in de frisse Kendel Carson ongetwijfeld de virtuoze begeleidster van de onlangs in ons land aanwezige Chip Taylor.
SMP

Bandleden: Tom Landa, Geoffrey Kelly, Kendel Carson, Ashley MacLeod, Brad Gillard & Matt Brain.

video